Toekomstgericht telecomplatform garandeert bedrijfscontinuïteit

Beste klant,

Hexacom zette het jaar 2016 in met een belangrijke aankondiging: Hexacom wordt overgenomen door BKM. De drijfveren voor het samengaan van de twee sectorgenoten waren van strategische aard. De telecom- en IT markt is de laatste jaren onderhevig aan een consolidatie, en deze trend zet zich door. Schaalvergroting is een conditio sine qua non voor verdere groei en om u als klant optimaal te kunnen blijven bedienen met nieuwe oplossingen en de gepaste technologische ondersteuning. BKM en Hexacom dekken door deze fusie de hele Belgische markt af met kantoren in Hasselt, Steenokkerzeel en Gent. 170 gespecialiseerde medewerkers bedienen samen zo’n 16.000 klanten uit diverse sectoren.

New company, rich history

Vanaf 1 april 2017 nemen we dus een nieuwe start, maar de expertise en de kwaliteit die u van ons kent, blijven. Hetzelfde sterke team van ervaren, gespecialiseerde medewerkers blijft u ondersteunen en uw vertrouwde contactpersoon blijft dezelfde. Het blijft onze topprioriteit om u kwalitatieve oplossingen aan te bieden die perfect beantwoorden aan uw ICT behoeften.

Met vriendelijke groeten,

Bart Soetaers
Managing Director BKM-Hexacom

INEOS Phenol is de grootste producent van fenol en aceton ter wereld. Het gaat om organische verbindingen die worden gebruikt bij de productie van onder meer plastic, synthetische vezels en solventen. De drie productievestigingen van INEOS Phenol bevinden zich in de Antwerpse haven, Duitsland en de Verenigde Staten. Intussen kijkt het bedrijf ook richting China. In Antwerpen telt INEOS Phenol ongeveer 180 medewerkers.

Sinds de start van de Antwerpse vestiging in 1993 vertrouwde het bedrijf er op een analoge telefooncentrale van Unify. Omdat er voor het toestel geen onderhoudscontract en of wisselstukken meer beschikbaar waren, vormde het stilaan een risico voor de bedrijfscontinuïteit van de site in Antwerpen. “Telefonie is een heel bedrijfskritische toepassing”, stelt Katty Van Driessche, Network & Security Administrator bij INEOS Phenol. “Vandaar de beslissing om te investeren in een nieuwe basis voor telefonie.”

 

Analoog en digitaal

INEOS Phenol vroeg verschillende integratoren een voorstel te formuleren. BKM - dat eerder al aan de oude telefooncentrale had gewerkt en de context van het bedrijf goed kent - kwam met de best passende oplossing voor de dag: een combinatie van analoog en digitaal op basis van een centrale van het type Unify Hipath 3800. Die centrale biedt tegelijk een basis voor IP-telefonie. “We zijn een chemisch bedrijf”, legt Katty Van Driessche uit. “We hebben heel wat dure, explosievrije toestellen in gebruik op analoge lijnen. Die wilden we in de nieuwe configuratie graag behouden.” BKM vond daar een antwoord op door een hybride oplossing uit te werken, waarin zowel analoge als digitale toestellen een plaats krijgen. BKM implementeerde bij INEOS Phenol 141 toestellen van het type Unify OpenStage 15, naast drie toestellen van het type Unify OpenStage 40.

Katty Van Driessche: “BKM had de hele oefening tot in de kleinste details voorbereid. Dat gaf ons een heel concreet idee van hoe we in de nieuwe situatie zouden werken. Het bedrijf kent onze business bovendien door en door. We kregen ook de gelegenheid om bij BKM de nieuwe centrale uit te testen. Al die elementen samen bepaalden onze keuze voor BKM.” De eigenlijke implementatie vond op een zaterdag plaats, met een minimale time-out. Dankzij de combinatie van de nieuwe centrale en de nieuwe telefoontoestellen beschikken alle medewerkers van INEOS Phenol in Antwerpen nu over dezelfde functionaliteit. BKM stond in voor de opleiding van de key users. Die brachten de kennis dan verder tot bij de medewerkers. Katty Van Driessche: “We hebben bewust voor gebruiksvriendelijke, intuïtieve toestellen gekozen. Iedereen kan nu oproepen doorschakelen, een gesprek overnemen van een collega, enzovoort. Op de displays van de toestellen staat standaard ons noodnummer vermeld.”

Eenvoud en continuïteit

Belangrijk voor INEOS Phenol is dat ook het beheer van de nieuwe telefonieomgeving op een gebruiksvriendelijke manier verloopt. De managementsoftware Manager C bevindt zich op het bedrijfsnetwerk. Katty Van Driessche: “Dat laat mij toe vanaf de eigen werkplek nieuwe gebruikers toe te voegen, autorisaties te wijzigen, enzovoort.” De medewerker van het onthaal maakt gebruik van de software Attendant P. Die oplossing geeft op een pc-scherm een overzicht van de toestellen die al dan niet in gesprek zijn. Doorschakelen is dan een kwestie van één simpele muisklik. “We wilden een oplossing die de nodige functionaliteit combineert met eenvoudig beheer. Niet te veel toeters en bellen, maar wel degelijke en betrouwbare functionaliteit die onze bedrijfscontinuïteit ondersteunt. Onze medewerkers moeten bereikbaar zijn en zelf ook vlot collega’s, klanten, leveranciers en andere partners kunnen bereiken.” Op termijn stapt INEOS Phenol mogelijk over op IP-telefonie. Met de keuze voor de centrale Unify HiPath 3800 heeft het bedrijf daar de geschikte basis voor in huis. Katty Van Driessche: “Dat wordt de grote volgende stap in de uitwerking van onze telefonieomgeving: de integratie van IP-telefonie met andere toepassingen, zoals e-mail en agenda.”